2-95 Magical Mystery Tour. Rondom levensbeschouwing en geestelijke volksgezondheid

 21,50

Beschrijving

Deze publicatie vormt de neerslag van het symposium dat onder de titel Magical Mystery Tour. Rondom levensbeschouwing en geestelijke volksgezondheid op 27 september 2019 werd georganiseerd voorafgaand aan de afscheidscolleges van Rien van Uden en Jos Pieper, beiden bijzonder hoogleraren vanwege het KSGV aan Tilburg University. De sprekers op dit symposium waren de andere bijzonder hoogleraren van het KSGV. Zij gingen in op zowel theoretische vragen rond de verhouding tussen levensbeschouwing en gezondheid, als op vragen rond de actuele praktijk en organisatie van de geestelijke gezondheidszorg. In deze bundel zijn de vier lezingen van dit symposium samengebracht. Ook zijn kortere versies van de twee afscheidscolleges in deze publicatie opgezonden. De diverse bijdragen geven een mooi overzicht van de verschillende expertises en perspectieven op levensbeschouwing en geestelijke gezondheid en vormen aldus een kleine Magical Mystery Tour in deze domeinen.

Inhoud

Blz. 7-10 Herman Westerink, Jos Pieper & Rien van Uden | Inleiding
Blz. 11-40 Kees de Groot | Help! (I need somebody). Macht en afhankelijkheid in de geestelijke gezondheidszorg
Blz. 41-56 Herman Westerink | We can work it out. Levensbeschouwing en zingeving als psychische arbeid
Blz. 57-82 Arjan Braam | I am the walrus. Over religie, spiritualiteit en de preventie van psychiatrische aandoeningen
Blz. 83-106 Hetty Zock | Ain’t talkin’. Geestelijke verzorging in Modern Times
Blz. 107-128 Jos Pieper | Mantelzorg en zingeving
Blz. 129-150 Rien van Uden | Zen en de zin. Een tochtje meditatief terugkijken
Blz. 151-152 | Personalia_~_Kees de Groot, Herman Westerink, Arjan Braam, Hetty Zock, Jos Pieper & Rien van Uden_~_

Extra informatie

Uitgever

Tilburg, KSGV, juli 2020

ISBN

978-90-75886-62-7

Pagina's:

152

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “2-95 Magical Mystery Tour. Rondom levensbeschouwing en geestelijke volksgezondheid” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

The Brand is: Publicaties